Ärver änka sin svärförälder?

Min väninna är änka med inbördes testamente, inga barn, svärfadern avlider, har änkan rätt till arv

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå från att din väninnas make tidigare avlidit och att den avlidne makens fader nyligen avlidit. Frågan är huruvida din väninna nu har rätt till arv från sin svärfader. Kort sagt har din väninna inte rätt till arv från svärfadern. Detta eftersom hon inte har någon laglig rätt att ärva honom. Har svärfadern dock upprättat ett testamente enligt 10 kap. Ärvdabalken kan din väninna därigenom ges arvsrätt förutsatt att svärfadern inte inskränker någon annan kvarlevandes lagliga arvsrätt. Exempelvis om svärfadern har fler barn utöver hennes avlidne make, då har dessa rätt till sin laglott. Om hennes make hade avlidit efter svärfadern hade din väninna indirekt kunna ärva svärfadern då hans arv hade tillfallit hans son. Du nämner i din fråga att din väninna inte har några barn och därför blir inte heller arvsrätt för dessa aktuellt. Hade hon haft barn hade dessa möjligtvis ärvt svärfadern då barnbarn har laglig arvsrätt.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och har du fler frågor är du varmt välkommen att återigen kontakta oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare