Ärva skulder från utlandet?

Hej, jag har förstått att man inte kan avsäga sig sin förälder. Min man har sedan länge brutit med sin far. Vår oro ligger nu att när pappan dör kommer det att leda till kostnader för oss. Pappan kommer att dö i ett annat EU land (där man ärver skulder) skuldsatt upp över öronen. (Han är också gift med en kvinna som inte är min mans mamma. De har ett gemensamt barn och tre särkullbarn var). Om man avsäger sig arvet avsäger man sig då också eventuella skulder från dödsboet. Vi strider redan idag för den skatteskuld pappan lämnade efter han länsat sin mammas dödsbo som nu verkar landa på barnbarnen som också var arvingar. Vad kan vi göra för att skydda oss från fler framtida problem? Tack för hjälp!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det spelar ingen roll att pappan avlider i ett land där man ärver skulder då ni, vilket jag utgår från, lever och bor i Sverige. Ni har inte angett något annat i frågan som tyder på att ni lever utomlands. Enligt svensk lag kan man inte ärva några skulder alls, det är dödsboet som "betalar" skulderna om det finns tillgångar kvar. Så ni kommer inte att ärva skulder från föräldrar som flyttat utomlands, om ni själva bor kvar i Sverige.

Det är en annan situation om man själv är bosatt i landet där man kan ärva skulder, då är det möjligt/finns en risk att man ärver förälderns skuld. Enligt en EU-lag från 2015 kommer utlandssvenskar att omfattas av den arvslag som gäller i landet dit personen flyttat och inte av svensk lag. I exempelvis Spanien där många svenskar bor kommer därför många att eventuellt ärva sina föräldrars skulder.

Alltså borde ni inte oroa er för något då ingen med laglig rätt kan kräva er på er föräldrars skuld från utlandet om ni bor i Sverige, för då omfattas ni av svensk lag. Jag hoppas att jag förstått din situation korrekt, annars får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare