Ärva skulder?

Hej, Jag har en fråga gällande avliden hyresgäst där hyresvärden kräver av dennes familj skall stå för reparationskostnader i lägenheten där han bodde innan dödsfallet. Pengarna i dödsboet räckte knappt till begravningen och inga andra tillgångar finns heller i dödsboet. Nu kräver hyresvärden att dottern till den avlidne skall inom två veckor måla om ett rum i lägenheten samt reparera den trasiga brandvarnaren. Om hon avböjer att utföra detta kommer hyresvärden att bekosta reparation och att utföra en faktura som den avlidnes dotter skall betala. Lägenheten är tom och den avlidne har ensam bott i den. Som sagt det finns inga tillgångar i dödsboet. Jag hittar inget stöd i lagen för hyresvärdens påstående. Har hyresvärden rätt att kräva detta av den avlidnes dotter? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Svaret på dina frågor är kort och gott att Du aldrig kan ärva skulder eller andra förpliktelser efter en avliden. Det som händer när någon där är att ett dödsbo uppkommer och bildar en egen juridisk person. En juridisk person är ett rättssubjekt som förvärvar de rättigheter och skyldigheter, men också de förpliktelser, som den avlidne fysiske personen har haft i livet. På detta sätt så hindras alltså arv av skulder och andra förpliktelser. Således kan inte den avlidnes hyresvärd kräva dottern på pengar utan får vända sig till dödsboet.

Således skulle man kunna uttrycka det så att skulderna övergår från att belasta den avlidne fysiske personen till att belasta dödsboet i egenskap av juridisk person.

Lawline RådgivareRådgivare