Ärva sin farbror trots testamente?

Hej.Har en farbror som har gått vidare nu.Min pappa dog 2010.Dom har en bror till som e i livet.vad jag undrar e om jag kan ärva han som gick bort även om han har skrivit testamente,?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i ärvdabalken (ÄB).

Det är bara bröstarvingar - dvs barn, barnbarn, etc - som har en ovillkorlig arvsrätt även om testamente finns, den s.k laglotten (ÄB 7:1).

Med det sagt är det inte uteslutet att du ärver din farbror. Eftersom din pappa är död träder du i hans ställe i arvsordningen (ÄB 2:2 2st). Om din pappa skulle ärvt så ärver med andra ord du, t.ex om din farbror bara testamenterat gällande viss egendom.

Notera dock att din farbrors barn och föräldrar har företräde i arvsordningen så om någon av dessa är vid liv så saknar du arvsrätt (ÄB 2:1-2).

Jag hoppas detta svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare