Arv vid särkullbarn, gemensamt barn och efterlevande make

Vi har en komplicerad familjesituation, med 4 stycken särkullbarn efter pappa och ett gemensamt barn med hans nuvarande fru. Sålunda undrar jag vad som händer när han avlider, vilken arvsrätt har särkullbarnen, gemensamma dottern och makan?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I 2 kap. 1 § ärvdabalken stadgas att de närmsta arvtagarna är den avlidnas barn (och därefter barnbarn, barnbarnsbarn etcetera). Här görs således ingen skillnad på om barnen är särkullbarn eller gemensamma med den efterlevande maken, de har alla arvsrätt.

I första hand skall därav gälla att arvet skall utdelas till de barn (eller deras avkomlingar) som den avlidna efterlämnat. Dock gäller enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken att de arvtagare som är gemensamma med den efterlevande maken måste vänta med att få förfoganderätt till sitt arv efter den först avlidna maken tills den efterlevande maken har avlidit. Detta innebär att det gemensamma barnets arv tillfaller den efterlevande maken med fri förfoganderätt. När sedan den efterlevande maken avlider skall till det gemensamma barnet utdelas efterarv innan fördelning görs av den efterlevande makens resterande kvarlåtenskap, 3 kap. 2 § ärvdabalken. På så vis kommer även det gemensamma barnet få ta del av kvarlåtenskapen efter den först avlidna maken.

Sammanfattat innebär detta att särkullbarnen kommer att få ta del av sina arv direkt. Gemensamt barn har rätt till arv men kommer att få ut detta först efter att den efterlevande maken har avlidit. Efterlevande make övertar den kvarlåtenskap som blir över efter den först avlidna maken. Det skall här tilläggas att det gemensamma barnet har rätt till lika stor del av kvarlåtenskapen som de enskilda särkullbarnen har.

Slutligen skall också nämnas två särskilda regleringar som många gånger tillämpas i samband med att någon avlider.

Enligt 9 kap 3 § ärvdabalken kan ett särkullbarn avstå sin rätt till direkt arv till förmån för den efterlevande maken. I sådant fall har särkullbarnet rätt att få ut sitt arv från dennes avlidne förälder när den efterlevande maken avlider.

I 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken återfinns reglering gällande efterlevande makes rätt att få ut kvarlåtenskap till ett värde av minst fyra prisbasbelopp (178 000 kr år 2013) när make avlider. Detta för att skapa en viss trygghet för den efterlevande. Rätten som kommer av 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken går före särkullbarnens rätt att få sitt arv. Dock tilldelas särkullbarnen sina arvsdelar i samband med att den efterlevande maken avlider.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare