Arv till barnbarn istället för barn

Efter en konflikt som sonen och hans fru var upphov till så talade min son om "du har förverkat din roll som mamma, svärmor och farmor" Barnbarnet var då 2009 bara 2,5 år är nu 15 år. Sjukvård och familjeråd krävde att de skulle lösa konflikten men de har vägrat ta kontakt med mig. Jag vill att sonen frånsäger sig arvet från mig då han sedan 2009 aldrig svarat på telefon, mail, brev. Jag hade önskat att mitt barnbarn skulle få arv för att få minnen från min släkt som hon aldrig fått veta något om då hon var så liten när hon förlorade mig sin farmor. Jag kan ju ge bort allt jag äger men ville så gärna att hon skulle få ärva mig. Sonen vägrar trots min önskan om det inte svarat på att han ska avsäga sig arvet då jag enligt honom inte är hans mamma. Vore så tacksam för svar då jag på grund av sjukdom skulle behöva hjälp med hur jag kan göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du önskar att göra din son arvlös, samtidigt som att du hellre vill att ditt barnbarn ska ärva dig.

Arvsrätten

Enligt svensk arvsrätt kan man inte göra sina barn arvlösa. Barnet kan frivilligt frånsäga sig sin arvsrätt, men det är tyvärr inget man kan tvinga dem till att göra. Man kan styra arvsrätten genom att skriva ett testamente. Om man inte skriver ett testamente, så går arvsrätten enligt en viss lagstadgad ordning, det vill säga först till sitt barn, och dennes barnbarn om dessa är i livet. Detta innebär att din son och dina eventuella andra barn ärver allt du äger vid din bortgång, om de är i livet. Eventuella barnbarn ärver endast enligt denna ordning om dennes förälder gått bort innan du gjort.

Testamente

Om du önskar att fördela ditt arv på ett annat sätt än ovan angivet, kan du skriva ett testamente. Det finns vissa formkrav för detta, testamentet måste exempelvis vara skriftligt, och undertecknandet av testamentet ska ske i närvaro av två vittnen, som själv också undertecknar testamentet (10 kap. 1§ ärvdabalken). Vittnena får inte ha något intresse i testamentet, alltså det får inte vara någon som har arvsrätt enligt lag, eller som får arvsrätt genom testamentet.

I ett testamente har du ingen laglig skyldighet att beakta din son arvsrätt, du kan alltså i testamentet skriva att han inte får ärva något alls, men han har rätt att begära jämkning av testamentet och därmed få ut en viss del ändå, om han begär detta inom 6 månader från det att han tog del av testamentet (7 kap. 3§ ärvdabalken). Då har din son rätt att få ut hälften av vad han hade fått utan testamente. Utan testamente har varje bröstarvinge rätt till sin arvslott, vilket är hela din kvarlåtenskap delat på antalet arvingar. Så finns det 3 barn, är varje barns arvslott 1/3 av din kvarlåtenskap. Med ett testamente, kan du ange att han inte ska ärva något, och då kan han begära jämkning av testamentet och då få ut hälften av sin arvslott, alltså 1/6. Om han begär jämkning av testamentet har han i ovan exempel alltså rätt till 1/6 av din kvarlåtenskap. Denna del kan du inte göra något åt tyvärr. Du kan vidare i testamentet reglera att ditt barnbarn ska få en del av din kvarlåtenskap.

Förbruka eller ge bort egendom?

Ett alternativ till att undvika att ens barn ärver en, är så som du säger, att använda upp din kvarlåtenskap innan du går bort. Det finns dock även då vissa regler som medför att man inte kan göra detta hur som helst, och skulle man göra det så garanterar det såklart inte heller att ditt barnbarn får något. För att säkra ditt barnbarns rätt, kan du ge bort egendom till henne som gåva, och man kan då i ett gåvobrev förtydliga att gåvan inte ska utgöra ett förskott på hennes arv. Om du ger bort egendom under din livstid, i syfte att orda med din kvarlåtenskap inför din bortgång, kan en del av den egendomen behöva gå tillbaka om den kränker din sons laglott (7 kap. 4§ ärvdabalken). Det är dock sonen som ska bevisa att du givit bort egendomen i detta syfte, vilket inte alltid är så lätt. Att ge egendom till ditt barnbarn kan alltså vara en lösning, men din son skulle ändå kunna begära sin laglott om han kan visa att du givit egendom till henne i syfte att undanhålla egendom från honom.

Sammanfattning och råd

Dessa situationer är såklart svåra och det är såklart tråkigt med oenigheter inom familjen.Tyvärr finns det inget lagligt sätt att tvinga honom att avskriva sig sin lagliga arvsrätt. Det bästa du kan göra är att skriva ett testamente där du inskränker hans arvsrätt. Du har ingen skyldighet att beakta hans laglott i ditt testamente, men han har en rättighet att begära den. Därför bör du skriva ett testamente där du formulerar att du inte vill att han ska ärva något alls, utan att hans barn ska ärva han del i stället, eller vilken andel du än önskar att barnbarnet ska ärva. Men om han begär jämkning av testamentet, så kommer han få ut sin laglott, men åtminstone är den hälften av vad han annars hade fått, och ditt barnbarn ärver direkt en viss andel. Om du hellre vill ge egendom till ditt barnbarn under din livstid, kan du också göra det, men du bör då skriva ett gåvobrev där du förklarar att gåvan inte är ett förskott på arv. Men även denna lösning är inte ett fullgott skydd för att din son inte begär att gåvan går tillbaka för att täcka hans laglott. Men det är vanligen en krångligare väg för honom än genom testamente.

För att komma på den bästa lösningen för dig, rekommenderar jag dig att kontakta en jurist som kan beakta alla omständigheter i sin situation och därmed hjälpa dig att välja rätt väg. Om du önskar, kan jag sätta dig i kontakt med vår juristbyrå som kan vägleda dig vidare, hjälpa dig skriva testamente eller gåvobrev och liknande. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Annars hoppas Jag att du fått någon vägledning i dina frågor!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare