Arv om mottagaren är under 18 år

Hej! Jag är ensam med två barn som är 13 och 15 år gamla och undrar vad som händer med min bostadsrätt om jag dör innan barnen blivit myndiga? Vad jag har förstått kan man inte äga en bostadsrätt om man är under 18 år, och då kan man ju rimligtvis inte ärva någon sådan heller. Säljer staten bostadsrätten och sätter in överskottet på barnens konton, eller kan jag genom ett testamente utse en förmyndare (till exempel min syster) som tar hand om bostadsrätten åt barnen tills de fyllt 18 och låter dem bo kvar under tiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du vad som händer med arvet, framförallt er bostadsrätt, om du dör innan dina barn fyllt 18 år?

Inledande om arv

För att besvara din fråga utgår jag från Ärvdabalken (1958:637) med förkortning ÄB framöver i texten, samt Föräldrabalken (1949:381) vid förkortning FB.

Huvudregeln i svensk rätt är att om ett underårigt barn blir föremål för att ärva någonting kommer den som är barnets förmyndare att förvalta över arvet, detta framgår av 10 kap 2 § FB. Om båda föräldrarna har vårdnad över barnen är alltså båda föräldrarna också förmyndare till barnen, och om det endast är en av föräldrarna som har vårdnaden är föräldern ensam förmyndare för barnen.

Kan jag testamentera en särskild förvaltare?

Om det skulle vara så att du går bort innan dina barn fyllt 18 år kan du i ditt testamente utse en särskild förvaltare som då får i uppgift att förvalta över arvet som ska gå till barnen. Så för att svara på din fråga kan du alltså i ditt testamente specificera att din syster ska utses som särskild förvaltare för barnens egendom tills dess att de får förvalta över den själva. Dock krävs det att du i testamentet då anger vem som ska utses till särskild förvaltare och hur länge detta förvaltarskap ska gälla, om det skulle vara så att du vill att det ska vara gällande även efter att barnen fyllt 18 år.

Viktigt att nämna är att den som utses som förvaltare till barnens arv isådanafall kommer att vara under överförmyndarnämnden, och vid större belopp kan det krävas ett samtycke från överförmyndaren, och detta är för att barnen på så sätt inte ska ekonomiskt myssgynnas av den som utses som särskild förmyndare.

Hoppas detta hjälpt dig och att du fått din fråga besvarad!

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare