Arv och testamente

Jag är en 73 år anka. Jag har en dotter som är 40år.i år en vän, som är som en sister behöver ett hem. Jag har en två vannings ville, med ingen lån. Min vän är samma ålder. Kan jag göra så att om nånting hända mig, att min vän kan bo i huset hennes livit ut, utan min dotter sälja huset. Och när min vän lämna livet huset är hel och hålet hennes..ville att min kompis har nånstans att bo, men att hon kan inte sälja huset. Eller kan jag lämna all 50/50 till min dotter och min vän och de kan bestämma syns emmellem om de ville sälja

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du har två viktiga personer i ditt liv, vars framtid du vill trygga om du går bort. Därför funderar du nu på om du kan dela upp detta på ett bra sätt mellan dem.

I svensk rätt har barnen alltid rätt till hälften av arvet (laglotten). Den är den regeln du behöver förhålla dig till, så om ditt hus är mera än 50 % av dina totala tillgångar så kan du inte ge den i ett testamente till din vän men om den ligger under är det inga problem. Om den nu skulle motsvara mer än 50 % så kan du precis som du är inne på testamentera hälften till vardera.

Att göra

-Upprätta ett testamente, eftersom att vänner inte ärver i svensk rätt

-Undersöka vad din villa är värd så du vet om du kan skriva in den i testamentet

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till nu!

Lawline RådgivareRådgivare