Arv och testamente

Är änka. Inga barn eller barnbarn. Avlidne makens barnbarn har redan fått sitt arv efter honom.

Närmaste syskon samt deras barn i Tyskland. Kan jag testamentera till annan person i Sverige?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om arv och testamente hittar du i Ärvdabalk (ÄB).

Den kvarlåtenskap du tilldelades när din man gick bort, har du full äganderätt över eftersom din avlidne makes barnbarn redan fått ut sitt arv enl. ÄB 3 kap. 2 § 1 st.

Om syskonen i Tyskland är din avlidne makes så har de ingen rätt till något arv efter honom, eftersom detta redan har fördelats mellan dig och hans barnbarn, vilka har arvsrätt före syskon enl. ÄB 2 kap. 1 §. Syskonen i Tyskland har därför inte heller rätt till arv efter dig.

Om de närmaste syskonen som bor i Tyskland istället är dina så är de dina närmaste arvingar enl. ÄB 2 kap. 2 § 2 st. Dina syskon har dock ingen absolut rätt till någon del av ditt arv, det är endast bröstarvingar (egna barn) som har det. Detta innebär att du fritt får testamentera bort det du äger till vem du vill. När man upprättar ett testamente så skall det ske skriftligen och även bevittnas av två personer som också ska signera testamentet enl. ÄB 10 kap. 1 §. Om du vill ha hjälp att upprätta ett testamente så kan du få det här: Testamente.

Jag rekommenderar dig annars att boka en tid med en jurist för mer rådgivning. Det kan du göra här: Boka tid med jurist

Jag hoppas att mitt svar varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Josefine RembsgårdRådgivare