Arv och gemensamt Aktiebolag i äktenskap

Hej, Jag och min man har ett AB tillsammans. Vi står båda som ägare för detta företag. Min man har 2 barn sen tidigare äktenskap och jag undrar vad händer om min man avlider? Mvh Maria Wenneborg lindhe

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Jag förstår av din fråga att ni är gifta. Som gifta ärver ni varandra såvida det inte finns särkullbarn (3 kap. 1 § ÄB). Barn som inte är era gemensamma kallas för särkullbarn. Din mans barn från tidigare äktenskap är alltså särkullbarn. Särkullbarn har rätt att ärva före makan/maken (3 kap. 1 § ÄB). Om man inte vill att särkullbarn ska få ärva eller om man önskar att de ska få ärva på samma villkor som gemensamma barn, så kallat efterarv, kan din man skriva om detta i ett testamente. Viktigt att komma ihåg är att särkullbarn alltid har rätt till en så kallad laglott. Laglotten är hälften av det som de skulle fått i arv om det inte funnits ett testamente som sade något annat. Den har de alltid rätt att få ut den direkt vid sin förälders död. Det betyder att även om det står i testamentet att du som hustru ska ärva allt efter din man, så kan särkullbarnen ändå få ut sin laglott om de begär det senast 6 månader efter de fått del av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Jag tolkar din fråga som att du vill undvika att din mans särkullbarn ska ärva andelar i ert gemensamma Aktiebolag vid din mans död. Det du kan göra efter din mans död är att vid bodelning och arvskifte försöka undvika att just andelar i företaget är det som tilldelas särkullbarnen, de kan få andra tillgångar.

Ett annat sätt som gifta personer i er situation ibland gör är att de tecknar en livförsäkring för att täcka upp för laglotten, på så sätt kan man lösa ut särkullbarnens laglott med försäkringsbeloppet.

Dags att sammanfatta. Då jag inte vet exakt hur er situation ser ut är det svårt att säga hur just ni ska göra, men generellt kan sägas att testamente och livförsäkring är de två sätt som finns tillhands i den här typsituationen.

Vill du veta mer så skriv igen eller ställ en följdfråga, annars hoppas jag du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare