Arv från utlandet

Hej! Jag har en Italiensk flickvän som skall flytta till mig. Hon har ärvt ca 40 miljoner av sin far som var bosatt i Kanada. Hon frågade mig om hon kunde föra över dessa pengar till mitt konto på banken, är detta möjligt att genomföra eller hur skall vi gå tillväga för att detta skall bli möjligt. Vi planerar att gifta oss inom en snar framtid. Hon är Italiensk medborgare i nuläget

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ert fall är det möjligt för din flickvän att överföra pengarna till ditt svenska konto som en utlandsbetalning. Då beloppet överstiger 150 00 kronor är din bank skyldig att lämna in kontrolluppgifter till Skatteverket, enligt 23 kap. 1 § skatteförfarandelagen. Ni ska dock kunna bevisa för banken och Skatteverket att pengarna verkligen kommer från ett arv. Detta kan ni kan göra genom att visa upp en bouppteckning eller annan liknade handling som stödjer er talan. Därutöver är det bra att veta att man sedan 2005 inte betalar skatt på arv i Sverige, enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen.

Sammanfattningsvis kan din flickvän föra över pengarna till ditt bankkonto under förutsättning att ni kan styrka att beloppet verkligen kommer från ett arv.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Narin BanaeeRådgivare