Arv från kusin?

Hej min pappa gick bort för ett år sen.Och han har ett syskonbarn som gick bort för 2 veckor sedan alltså min kusin.Min pappa har 4 syskon som är i livet och 3 som är avlidna sen länge.Men en av dom 3 var mamma åt min kusin som nyligen gick bort.Min kusin hade inga barn eller föräldrar eller mor eller farföräldrar i livet heller.Så då undrar jag om det bara är mina 4 farbröder alltså min kusins morbröder som får ärva efter min kusin?.För om min pappa levt skulle ju han fått ärva också men eftersom han är avliden borde väl hans del gå till mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du vilka som kommer att få ärva din kusin.

Kusiner ärver inte

Kusiner ärver inte varandra (ÄB 2:3 och ÄB 2:4). Det betyder att du inte kommer få ärva din kusin trots att din pappa har gått bort.

Som utgångspunkt ärver den avlidnes barn

Utgångspunkten är att den avlidnes barn ärver (ÄB 2:1). Skulle det vara att den avlidnes barn är döda men barnbarn finns kommer barnbarnen att ärva.

Om inga ättlingar finns ärver föräldrarna

Om den avlidne inte hade barn eller att barn/barnbarn (osv) inte är vid livet, kommer föräldrarna att ärva den avlidne (ÄB 2:2). Skulle det vara så att föräldrarna är döda men de hade fler barn än den avlidna, kommer deras barn (den avlidnas syskon) att ärva från sin döda förälder.

Om föräldrarna och syskon inte finns ärver far/morföräldrarna

Om den avlidnes föräldrar och syskon är döda/inte finns kommer far-och morföräldrarna att ärva (ÄB 2:3). Om det är så att även dem är döda kommer deras andra barn att få ärva (det vill säga den avlidnes faster/moster/farbror/morbror). Skulle det vara så att någon av dem inte är vid livet kommer de överlevande dela på dennes andel och arvet kommer inte gå ned i vidare led, dvs deras barn.

Din kusins morbröder är de enda som ärver

Som jag har förstått din fråga hade din kusin inga barn, föräldrar, far/morföräldrar. Beroende på om din kusins andra förälder hade syskon kan fördelningen av arvet se annorlunda ut.

Om din kusin har fyra morbröder

Om din kusin endast har de fyra morbröderna du nämnde i frågan kommer de vara de enda som ärver din kusin. Du kommer inte få ärva din kusin även om din pappa är död (ÄB 2:4). Hade din kusin 200 000 kr i kvarlåtenskap kommer morbröderna ärva en ¼ var.

Om din kusin har fyra morbröder och en exempelvis en faster

Skulle det vara så att din kusin hade fyra morbröder och en faster kommer fördelningen se annorlunda ut. Eftersom kusinens mamma och (exempelvis) pappas led ska få lika stor del kommer arvet delas lika mellan leden. Det betyder att mammans sida kommer att få dela på ½ av kvarlåtenskapen, dvs 100 000, medan pappans sida kommer dela på 100 000 kr.

Fördelningen skulle därför se ut så här:

Morbror 1: 25 000

Morbror 2: 25 000

Morbror 3: 25 000

Morbror 4: 25 000

Faster: 100 000

Sammanfattningsvis: Kusiner ärver inte, vilket betyder att du inte kommer att få ärva. Om det är så att kusinens morbröder är de enda legala arvingarna som finns, kommer de vara de enda som ärver din kusin.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare