Arv enligt den legala arvsordningen

Min syster som är änka sedan 1991. De hade inga barn och de hade inget inbördes, eller annat, testamente. Vemärver henne när hon gått bort? Hon har syskon och maken hade syskonbarn.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Närmast i arvsordningen är bröstarvingar (barn, barnbarn…) (2 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB). Därefter, om någon bröstarvinge inte finns, ärver föräldrar hälften var (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Lever inte en förälder, tillfaller dennes del arvlåtarens syskon (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Således är det föräldrarna eller den föräldern som är vid liv som ärver, alternativt hennes syskon (för det fall att inte föräldern/föräldrarna är vid liv).

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare