FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/09/2017

Arv efter syster

Vem ärver när min syster som har avlidit? Vi är tre syskon. Min syster har ett barnbarn.Föräldrarna är döda

Vänligen Kerstin

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara denna typ av fråga tittar vi i Ärvdabalken. I 2 kap 1 § framkommer att arvlåtarens bröstarvinge (barn) är den närmsta arvingen och därför har rätt till arvet. I det fall bröstarvingen inte lever, får istället dennes barn (arvlåtarens barnbarn) ärva.

För att besvara din fråga torde din systers barnbarn har rätt till hela arvet. Finns det däremot ett giltigt testamente, kan er syster ha testamenterat sitt arv annorlunda.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare