Arv efter faster

Hej Vem ärver vår faster, hon har inga egna barn och hennes föräldrar är bortgångna. Vår far är fortfarnade i livet. Vår fasters man gick bort för ganska länge sen men han hade i sin tur en syster med två döttrar. Systern har gått bort men döttrarna är i livet. Är det så att vår far och dessa två döttrar ärver lika delar eller ärver vår far allt? Om vår faster väljer, kan hon testamentera allt till min far i det fall hon inte vill att delar av arvet skall gå till dessa två döttrar MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). I kapitel 2 § 2 finns regler om vem som ärver när inga bröstarvingar finns. I första hand ska arvlåtarens föräldrar ärva, dvs dina farföräldrar. Finns inte de i livet så träder syskonen in i deras ställe. Lagen innebär alltså att din pappa kommer ärva din faster, så länge hon är ogift (änka) och barnlös. Enligt samma bestämmelse träder du och dina syskon in i er fars ställe ifall han skulle avlida före din faster. En reglering i testamentet behövs alltså bara ifall din faster önskar att hennes avlidnas mans syster med barn ska ärva henne.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare