FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/10/2020

Arbeta som personlig assistent om dömd för brott

Hej!

Vill arbeta som Personlig assistent. Troligtvis vuxen eller ungdom. Privat eller gruppboende. Jag är dömd för..* 4 fall av misshandel (normalgrad), * 2 olaga hot, * rattonykterhet vid 1 tillfälle. Jag blev dömd till Rättspsykiatrisk tvångsvård och är nu snart inne på mitt 4:e år. Dom säger det närmar sig öppenvård. Jag dömdes februari 2017.Hur ser belastningsregistret ut arbetsgivare kan komma kräva för en anställning? Får jag arbeta inom vården med dessa brott och domar?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Du hittar svar på din fråga i lagen om belastningsregister samt i förordningen om belastningsregister.

Det är lite oklart vad exakt du önskar att arbeta med, men jag tolkar det som att du önskar att arbeta som personlig assistent, eventuellt på ett gruppboende, antagligen med ungdomar eller barn. Det finns inget generellt som hindrar brottsdömda från att arbeta som personliga assistenter, men det ställs endast krav om man önskar att arbeta med barn.

När du har blivit erbjuden anställning som innefattar att du ska arbeta med barn, så har arbetsgivaren rätt att kräva ett utdrag ur ditt belastningsregister. Denna kontroll är främst till för att stärka barns och ungas trygghet samt deras skydd mot olika allvarliga brott. Man vill ha underlag för att personen man tänker anställa är lämplig och kvalificerad för att arbeta med barn. Denna kontroll görs lite mer specifikt om det rör sig om anställning på skola, barnomsorg, kyrklig verksamhet med barn eller ledare inom idrottsföreningar etc.

När det gäller ett utdrag ur belastningsregistret för arbete med barn så är det endast vissa specifika brott som visas. Dessa brott som då syns i belastningsregistret är om du har blivit dömd för mord, dråp, grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, barnpornografibrott samt grovt rån (Förordning om belastningsregister 22 §, tredje stycket). Eftersom du har dömts för andra brott än dessa ovan nämnda, så bör de brotten du har blivit dömd för inte vara något problem vid din anställning. De brott du har blivit dömd för anses inte lika allvarliga när det kommer till att arbeta med barn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare