Är underhyra förskott på arv?

Min syster bor I mina föräldrars fritidshus året runt boende, egen strandtomt gäststuga mm, för 3000:- i månaden, mitt boende i en bostadsrätt som jag köpt kostar betydligt mer, är det förskott på arv till viss del ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i ärvdabalken (ÄB).

Det låter som om hyran för fritidshuset är under marknadspris, man kan därmed se det som att era föräldrar bekostar en del av din systers boendekostnader. Underhyra för boende är något som kan utgöra förskott på arv. Detta följer av att vad en förälder lägger på sitt barns "uppehälle" (vilket får anses inkludera boende) inte utgör förskott på arv om det varit en del av underhållsskyldigheten (ÄB 6:2). Läst motsatsvis kan stöd för uppehälle vara förskott på arv om det inte är en del av underhållsskyldigheten.

Det föreligger vidare en presumtion för att vad en förälder ger sin bröstarvinge utgör förskott på arv. Det måste föreligga omständigheter som visar att "gåvan" inte var menad som förskott för att bryta presumtionen, t.ex att det står i ett testamente (ÄB 6:1 1st).

Svaret blir alltså att så länge inget visar att underhyran inte var menat som förskott på arv så kommer den anses vara det.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare