Är preskriptionstiden 10 år gällande skadestånd?

Hej. Jag ska söka skadestånd via kommunen för en placering som inte höll vanliga mänsklighets rättigheter. Jag fick höra att det finns en preskriptionstid på 10 år. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om kommunen har rätt i att preskriptionstiden för skadestånd är 10 år. Regler om preskription hittar vi i preskriptionslagen.

Huvudregeln för preskription för skadestånd

Huvudregeln är, precis som kommunen säger, att en fordran preskriberas efter 10 år (2 § preskriptionslagen). Med detta menas att tio år efter skadeståndets tillkomst kan du inte längre driva in det (8 § preskriptionslagen). Ett skadestånd anses vanligen uppstå när skadan sker. Om ett skadestånd exempelvis grundar sig i att någon har punkterat en cykel, är det vid den tidpunkten som preskriptionstiden på tio år börjar löpa.

Grunden för skadeståndet avgör preskriptionstiden

Ett skadestånd kan uppkomma på flera olika sätt. Det kan exempelvis uppstå till följd av ett lagbrott, avtalsbrott osv. För dessa olika typer av skadestånd gäller olika preskriptionstider.

Om ett lagbrott har begåtts

Du har inte angett tillräckligt detaljerat uppgifter för att vi med säkerhet ska kunna avgöra om ett lagbrott har begåtts, men om detta är fallet gäller en speciell preskriptionstid. I dessa fall preskriberas nämligen inte skadeståndet innan det begångna brottet blir föremål för åtalspreskription (3 § preskriptionslagen). Skadestånd som grundar sig i allvarliga brott med långa preskriptionstider, kan därför göras gällande trots att 10 år har passerat sedan skadan uppstod.

Preskriptionstiden kan förlängas genom avbrott

Värt att nämna är att genom "preskriptionsavbrott" kan preskriptionstiden förlängas. Varje gång preskriptionstiden avbryts börjar 10-årsperioden för preskription om på nytt (6-7 § preskriptionslagen). Sådana avbrott kan ske på flera olika sätt. Avbrott i preskriptionen inträffar exempelvis när den som har rätt till skadeståndet informerar den betalningsskyldige om skadeståndet skriftligen, eller framställer betalningskrav skriftligen (5 § första stycket 2 p. preskriptionslagen).

Sammanfattningsvis

Kommunen har, som nämnts ovan, som utgångspunkt rätt i att det finns en preskriptionstid på 10 år. Undantag kan dock ibland göras om det exempelvis gäller lagbrott eller preskriptionsavbrott.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare