Är preskription samma sak som skuldsanering?

Hej. Jag fick Besked att en skuld till kronofogden blivit preskriberat, är det samma som att ha fått skuldsanering?

Och Kommer detta påverka framtida eventuella önskan om lån elr avbetalningar?

Blir man helt fri efter detta och kan börja öppna sparkonton?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad betyder det att en skuld blivit preskriberad och vad innebär skuldsanering?

Preskription av en skuld innebär att personen som har rätt till betalning förlorar sin rätt att få skulden betald. I ditt fall så kan alltså inte personen/företaget kräva dig för den skulden längre. Skuldsanering innebär i sin tur att den som fått det betalar av en del av sina skulder under några år. När den skuldsatta är klar med sin skuldsanering så har hen inte längre kvar de skulder som ingick i skuldsaneringen. Att en skuld till Kronofogden blivit preskriberad är alltså inte samma sak som skuldsanering. Skuldsanering brukar röra flera av de skulder som man har svårigheter att betala och du behöver ansöka hos Kronofogden för att kunna beviljas det. Att skulden är preskriberad kan påverka eventuell önskan om lån eftersom du inte längre är betalningsskyldig för den skulden. Det kommer dock fortfarande synas att du tidigare haft en skuld hos Kronofogden. Gällande om du kan öppna sparkonton rekommenderar jag att du vänder dig till din bank för att undersöka detta. Det beror bland annat på hur din ekonomi ser ut i övrigt och om du har övriga skulder eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare