FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/02/2020

Är man underhållsskyldig till myndigt barn som studerar?

Hej min son som aldrig bott hos mig gick ut gymnasiet juni 2019 då var han 19 år han börjar prata om att börja studera igen måste jag betala under håll igen till honom ??? Mvh han fyller 20 år i juni 2020

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom frågan rör underhåll från dig till din son omfattas du av reglerna i Föräldrabalken.

När är man skyldig att betala ut underhåll?

Du som förälder är underhållsskyldig fram till att din son fyller 18 år. Om han efter sin 18:de födelsedag fortfarande studerar på gymnasiet eller annan jämförlig grundutbildning (exempelvis studier på Komvux eller Folkhögskola för att nå gymnasiekompetens) har du som förälder skyldighet att försörja din son tills han fyller 21 år (7 kapitlet 1 § 2 stycket Föräldrabalken).

I ditt fall:

Din son är 19 år gammal vilket kräver att han fortfarande studerar på grundnivå för att han ska få underhåll utbetalat från dig. Eftersom du skriver att din son har gått ut gymnasiet tolkar jag det som att hans funderingar på att börja studera igen handlar om studier på högskola eller universitet. Om så är fallet är studierna inte på grundnivå och du har ingen skyldighet att betala ut underhåll till honom.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare