FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/04/2019

Är jag underhållsskyldig om mitt barn studerar på komvux?

Hej min dotter är 19 år och bor inte hemma. Hon ska studera på komvux alltså läsa upp sina betyg. Nu studerar hon endast 3 timmar/vecka och då undrar jag ang underhållet. Ska vi betala underhåll fast hon inte studerar på heltid? Det har pratats om att hennes studiemedel kommer att dras in.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om underhållsskyldighet regleras i Föräldrarbalken (FB).

7 kapitlet i föräldrabalken
I Förädrarbalkens 7:e kapitel reglas en förälders underhållsskyldighet, både vilken summa och under vilken period underhåll ska utgå.

Huvudregeln
För att besvara om när din betalningsskyldighet upphör kan FB 7 kap. 1§ 2st (se här) som kan summeras på följande vis; Huvudregeln är att underhållsskyldigheten upphör när ditt barn har fyllt 18 år. Dock finns det en undantagsbestämmelse att om barnet forfarande bedriver studier på grundskolan, gymnasiet eller annan jämförlig utbildning fortgår underhållsskyldigheten tills barnet fyllt 21 år.

Anses komvux vara annan jämförlig utbildning?
Enligt föräldrabalken anses komvux vara annan jämförlig utblidning, vilket innebär att din underhållsskyldighet kvarstår. Underhållsskyldigheten kan max kvarstå så länge din dotter studerar på komvux samt är under 21 år. Det finns inget krav att studierna ska bedrivas på heltid.

Slutsats
Ditt underhållsbidrag fortgår trots att din dotter är över 18 år, anledningen är att hon fortfarande bedriver annan jämförlig utbildning. Underhållsbidraget upphör antingen om studierna avslutas eller tills din dotter blir 21 år gammal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare