FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/10/2018

Är jag tvungen att betala underhåll om barnet inte är mitt?

Om barnet är inte mitt är jag tvungen o betala underhållsstöd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Nej, det är bara ett barns föräldrar som måste stå för barnets underhåll. Du behöver alltså inte betala något underhållsbidrag om du inte är förälder till barnet (föräldrabalken 7 kap. 1-2 §).

Det finns en situation som gör att du kan behöva betala för ett barns underhåll när du inte är barnets förälder. Det är om du bor tillsammans med en person som har ett barn och som är barnets vårdnadshavare. Du ska antingen vara gift med barnets förälder eller ha ett eget barn tillsammans med honom eller henne. Barnet ska också bo hos er större delen av tiden (föräldrabalken 7 kap. 5 §). Det betyder att om du är gift med någon och/eller har barn med någon som du bor med och ni dessutom har den andra personens barn boende hos er, så måste du hjälpa till att betala de kostnader som barnet har.

Sammanfattningsvis är du inte skyldig att betala underhåll till ett barn som du inte är förälder till. Du kan behöva hjälpa till med kostnaderna för ett barn som inte är ditt, om du bor med barnets förälder och är gift eller har barn med föräldern.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer om underhåll eller föräldraskap så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare