Är gåva i form av bostadsrätt förskott på arv?

Hej ! Jag har tillsammans med min nuvarande avlidna far skrivit ett gåvobrev där min far gav mig hans bostadsrätt. Nu tvistas det om att det inte stod att gåvan INTE var ett förskott på arvet . Kommer jag förlora arvstvisten på grund utav att det inte står specifikt ? Det står att gåvan skall vara gåvotagarens enskilda egendom. Tacksam för hjälp !!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Förskott på arv

Lagens utgångspunkt är att gåvor till bröstarvingar räknas som förskott på arv, 6:1 ÄB. Detta gäller inte om givaren har bestämt, i gåvobrevet eller på något annat sätt, att gåvan inte ska vara förskott på arv. För att vinna tvisten, måste du alltså kunna bevisa att din far på något sätt har uttryckt att gåvan inte ska räknas som förskottsarv. Du bör därför undersöka om det finns dokumentation, vittnen eller annat som kan användas som bevisning.

Enskild egendom

Bestämmelsen att gåvan ska vara enskild egendom har ingenting att göra med frågan om gåvan är förskott på arv eller inte. Denna bestämmelse påverkar därför inte tvistens utgång.

Hoppas du fick svar på frågan!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare