FrågaÖVRIGTÖvrigt05/10/2024

Är förarbeten bindande när lag ska tolkas?

Hej! Jag undrar gällande förarbeten till lag- är dessa bindande när en lag ska tolkas? Eller kan juristen välja att ”inte lyssna på förarbetena” och göra en egen tolkning utifrån lagtexten? Exempelvis om ett förarbete gäller en lag för ett brott som var liknande men hade andra parametrar vilket gjorde att förarbetet skrevs på ett sådant sätt för det brottet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Förarbeten anses vara rättstillämpningsfakta. Detta innebär att de, precis som du säger, används för att hjälpa till att tolka den svenska rätten (lagar, förordningar etc.).

Förarbeten är alltså inte bindande som en lag är. Domstolar, vars tolkning av lagen är slutlig, är alltså inte legalt bunden av vad förarbeten säger när de tolkar och tillämpar den svenska rätten i deras arbete. Domstolen är dock oftast noga med att analysera vad som står i förarbetena för att förstå lagtexten.

Domstolen kan dock inte välja att inte läsa förarbeten, eftersom principen om jura novit curia (“domstolen känner lagen” innebär att domstolen förväntas veta vad alla förarbeten säger. Domstolar är därmed “bundna” till förarbeten på det sättet.

En jurist kan alltså “göra en egen tolkning” av lagtexten i relation till förarbetena. Detta medför dock en risk att en potentiell framtida domstol tolkar lagtexten mer i enlighet med vad som står i förarbetena och att juristen gjort fel i sin bedömning eller konsultering.

Hur förarbeten används när det kommer till specifika paragrafer och om de kan användas för att tolka lagtext som förarbeten inte var speciellt utformade för beror på vilka lagar / paragrafer man tittar på. Jag kan därför inte ge dig ett tydligt svar på ditt exempel, men det är fullt möjligt att en domstol kan komma att använda sig av förarbeten för en paragraf för att tolka en annan, om domstolen finner att detta kan hjälpa till med tolkningen.

Sammanfattning:

Domstolar och jurister är inte legalt bundna av vad förarbeten säger. En jurist kan därmed ignorera förarbeten i tolkning av lagtext, men gör detta på egen risk då en domstol, som är rättsligt förväntat att veta vad som står i alla förarbeten, kan komma att tolka lagtexten annorlunda.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare