FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/04/2020

Är föräldrar alltid underhållsskyldiga för sina barn?

Har en förälder försörjnings plikt av barnet som fyller 18 år och går på gymnasiet men har en förmögenhet på banken ? Var går gränsen ? Och om barnet fortsätter studera men köper ett hus / lgh för förmögenhet ska föräldern försörja barnet då och hur länge ? Har barnet en inkomst cns el efterlevnadspension göller försörjningsplikten ännu ? Tacksa för svar .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Föräldrars underhållsskyldighet regleras i 7 kap. 1 § Föräldrabalken. Där står det att underhållsskyldigheten ska anpassas efter barnets egna inkomster och tillgångar samt sociala förmåner, såsom barnbidrag. Det ska även tas hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förhållanden och barnets behov.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år, men om barnet går i skola är föräldrar underhållsskyldiga under skolgången pågår tills barnet fyller 21 år.

Föräldrar är skyldiga att försörja sina barn tills de är 21 år om de går i skolan, annars tills de är 18 år. Detta oavsett om det har flyttat hemifrån.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare