FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/05/2021

Är firman skyldig att uppge namnet på föraren vid fortkörning?

Hejsan.

Jag fastnade i en fartkamera med en av firmans bilar.

Idag fick firman ett brev från polismyndigheten där de begär ut information om vem som kört bilen vid det aktuella tillfället. Har firman en skyldighet att berätta att det är jag som körde? Vad händer om de låter bli att svara?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisens använder fartkameror som en del av sitt arbete för att utreda hastighetsöverträdelser. Information om fartkameror och hantering av bilderna finns på Polisens hemsida (här).

Hastighetsöverträdelser är ett föraransvar och inte ett ägaransvar, vilket innebär att det endast är den person som körde bilen som kan bötfällas för fortkörningen. Om det inte går att identifiera personen på bilden skickas ett brev till bilägare om vem som kört bilen vid den aktuella tidpunkten. Ägaren har dock ingen lagstadgad skyldighet att identifiera eller uppge vem som körde bilen vid fortkörningen.

Att identifiera föraren vid fortkörning underlättar polisens arbete och bidrar till samhällsnytta. Firman är alltås inte skyldig att uppge förarens namn och det leder därför inte till några konsekvenser om man inte besvarar brevet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Sophie CronenbergerRådgivare