Är ett testamente giltigt om testatorns kusin och kusinens fru har bevittnat testamentet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente ska upprättas skriftligt med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Vittnena får inte vara under 15 år eller ha en psykisk störning som medför att vittnet saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Inte heller får testorns make eller sambo vittna. Vidare får inte den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn vittna. Inte heller hans eller hennes syskon får vara vittne (10 kap. 4 § ÄB).

Ett testamente är därför giltigt om testatorns kusin och kusinens fru har bevittnat testamentet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare