Är ersättning för hjälp förskott på arv?

Jag har fått av mina föräldrar 2000kr / månad som ersättning för att jag hjälp dem varje vecka med ex läkarbesök, klädinköp,. Mat, betalt räkningar,varit kontaktperson ex läkare o h biståndshandläggsre.

Min syster har inte öns besökt dem

Nu hävdar hon att detta är förskott arv.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna typ utav frågor regleras i Ärvdabalken. I Ärvdabalken finns en presumtion, ett antagande, om att allt som arvlåtaren (dina föräldrar) under sin livstid ger bort till sina bröstarvingar (dina föräldrars barn) ska räknas som förtida arv. Detta eftersom att lagen utgår från att arvlåtaren vill att alla bröstarvingar ska få lika mycket i arv.

Denna presumtion kan dock motvisas om arvlåtaren, dina föräldrar, skriver ett gåvobrev, där gåvobrevet fastställer att gåvan/ersättningen inte ska vara förtida arv. I sådana fall kommer gåvan inte avräknas som förskott på arvingens lott vid fördelning av arvet (6 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare