Är en mopedbil att betrakta som en personbil när det gäller parkering?

Är en mopedbil att betrakta som en personbil när det gäller parkering? Får en mopedbil parkera på en parkeringsplats med tilläggstavla personbil (klass 1 och 2)?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om en mopedbil (klass 1 och 2) klassas som en personbil vid parkering.

Vad gäller?

För en mopedbil gäller samma regler som för personbil vid parkering.

Det har dock inte alltid varit så, utan tidigare fanns en möjlighet för parkering av en mopedbil på MC-parkering. Denna möjlighet togs bort genom en lagändring år 2007 i vägmärkesförordningen.

Sammanfattning

Alltså, samma regler gäller för mopedbilar som personbilar.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare