FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/12/2021

Är en elevstödjare i grundskolan en tjänsteman?

Räknas en elevstödjare i grundskolan som tjänsteman? Kan man bli fälld för våld mot tjänsteman om man tex knuffar en elevstödjare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan nämnas att brottsbalken (1962:700) (BrB) kommer att användas för att besvara din fråga.

En knuff bör kunna räknas som våld mot tjänsteman

Brottet "våld mot tjänsteman" kan bli aktuellt om en person med våld, eller hotar att använda våld, förgriper sig på en tjänsteman i dennes myndighetsutövning (17 kap. 1 § BrB). Våldet kan antingen vara utövat i, eller utanför tjänsten. För att en person ska ha ansetts ha utövat våld är det tillräckligt att gärningsmannen håller fast sitt offer. Eftersom det bör kunna anses som våld mot tjänsteman genom att endast hålla fast tjänstemannen, bör även en knuff kunna anses som våld mot tjänsteman.

En elevstödjare bör inte räknas som en tjänsteman

Den relevanta frågan i ditt fall blir dock om en elevstödjare i grundskolan bör räknas som en tjänsteman. En tjänsteman är någon som fullgör myndighetsutövning. Högsta domstolen har benämnt dessa personer som befattningshavare då de ansvarar för viktiga funktioner i samhället (se t.ex. NJA 2000 s. 116 och NJA 2001 s. 829). Exempel på sådana befattningshavare är anställda inom rättsväsendet, socialsekreterare, poliser, ordningsvakter och olika typer av kontrollanter. Eftersom nämnda exempel klassas som tjänstemän, är min tolkning att en elevstödjare inte borde falla under definitionen. En elevstödjare fullgör visserligen myndighetsutövning genom att arbeta i skolan, men i jämförelse med givna exempel borde inte elevstödjare "ansvar" kunna innebära att personen klassas som just en tjänsteman.

Sammanfattning

Våld mot tjänsteman innebär att gärningsmannen med våld förgriper sig på en tjänsteman i dennes myndighetsutövning. Att knuffa en tjänsteman bör kunna anses utgöra våld. Däremot borde inte en elevstödjare, vilket din fråga handlade om, kunna räknas som en tjänsteman. Slutsatsen är därför att man inte bör kunna bli fälld för våld mot tjänsteman i situationen du beskriver.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare