FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/10/2020

Är det tilltet att köpa ett träsvärd?

Hej! jag undrar om det är tillåtet/lagligt a köpa ett träsvärd(Standard Bokken - Classic Woods) tyckte att den är häftig och vill ha det på väggen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svärd och sablar omfattas av lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1§ knivlagen). De får inte innehas på allmän plats, men är okej att ha hemma. Att ha ett träsvärd för dekoration hemma skulle jag säga är okej. Men tänk på att vara försiktig om du transporterar det på allmän plats. Handlingen som är brottslig är att inneha ett stickvapen på allmän plats som kan användas för brott mot liv och hälsa, vilket kan ge böter eller fängelse högst sex månader. Det är dock ganska tveksamt om ett träsvärd kan utgöra ett vapen i detta hänseende, men det beror på svärdets egenskaper.

Om du vill vara helt säker utifrån det specifika svärdet du hänvisar till kan du även kontakta polisen på 114 14 och fråga, och även då fråga om du behöver ansöka om tillstånd för att importera det om det är så att du tänkt köpa ett från ett annat land. Du kan läsa mer om detta på polisen hemsida, där det också framgår att utgångspunkten är att man inte behöver tillstånd för att importera svärd eller sablar. Men vill du vara på den säkra sidan rekommenderar jag dig att kontakta dem!

Hoppas du fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare