Är det tillåtet att köra med sommardäck på vintern om det inte är vinterväglag?

Hej, hur ska man tolka lagen om att man MÅSTE ha vinterdäck? På transportstyrelsens hemsida står det ju i klartext: "Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag." Är det alltså fullt lagligt att köra med sommardäck en varm dag i mitten på januari bara för att det inte är vinterväglag?

Deras definition av vinterväglag råder också: "Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig."

Hur blir försäkringsfrågan i dessa fall, kan försäkringsbolag vägra betala ut försäkring fast det egentligen är fullt lagligt att ha sommardäck?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Transportstyrelsens föreskrifter kan inte tolkas på något annat sätt än att det bara är förbjudet att köra med sommardäck mellan den 1 december och den 31 mars, om det är vinterväglag (7 § TSFS 2009:19). Det innebär att det alltså är tillåtet att köra med sommardäck på vintern så länge det inte är vinterväglag.

Vad gäller försäkringsfrågan beror det lite på vad du har för typ av försäkring samt vilken bedömning ditt försäkringsbolag gör. Ett försäkringsbolag kan dock inte vägra betala ut försäkring om de saknar giltig grund för det. För att få ett säkert svar på frågan bör du kontakta ditt försäkringsbolag.

Hoppas detta var svar på frågan. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare