Är det till nackdel att inte bo hemma vid en skilsmässa?

Hej

Jag och min man ska skiljas och sälja vårt hus.

Det är väldigt stormigt mellan oss, vi tär på varann. Om jag packar en väska och bor tillfälligt hos en väninna, men är kontaktbar via mobil, sms och vi sköter allt med bodelning, skilsmässa m.m.

Så är min fråga: Finns det något som är till min nackdel rent juridiskt om jag inte är i hemmet tills allt har löst sig?

Tacksam för svar

Mvh Anne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna för äktenskapsskillnad och bodelning finns i äktenskapsbalken.

Det finns ingen juridisk nackdel med att du inte är i hemmet under skilsmässan. Det enda situationen där en part kan ha företrädde av bostaden är om denne har vårdnaden av barn som ska bo kvar i bostaden. Detta påverkar dock inte uppdelningen av det totala giftorättsgodset eftersom man har rätt till hälften var av all egendom, förutsätt att det inte finns ett äktenskapsord som säger annat.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare