FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/05/2021

Är det straffritt att köra moped klass II i 45 km/h med ett körkort för moped klass I?

Vad skulle det ge för straff, om något, ifall en som har klass 1 förarbevis framför en klass 2 moped i 45 km/h?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om körkort som ger behörighet att köra ett motorfordon, således blir körkortslagen aktuell (1 kap. 1 § första stycket andra punkten körkortslagen).

Enbart personer med körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II får köra moped klass II (2 kap. 3 § körkortslagen). För att köra moped klass I krävs det däremot att man har ett gällande körkort för fordonet (2 kap. 1 § körkortslagen). Det innebär att för att ha behörighet för moped klass I så krävs det att du har ett körkort och om du har ett körkort så får du även köra moped klass II helt straffritt.

I ditt fall har du framfört en moped klass II i 45 km/h. Det är den maxhastighet som gäller för en moped klass I vilket du har behörighet att köra. Om du däremot har trimmat mopeden så att den kan åka i en hastighet som överstiger 45 km/h så har du inte längre behörighet att föra mopeden då det går utöver behörigheten för moped klass I. Du kan då göra dig skyldig till olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Detta gäller även om du inte faktiskt har kört mer än 45 km/h, det som blir relevant är att mopeden kan komma upp i en högre hastighet.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare