FrågaPROCESSRÄTTVittna29/04/2019

Är det straffbart att ljuga i vårdnadsutredning?

Om man varit vittne i en vårdnadsutredning gällande annat barn än sitt eget, och inte sagt sanning pga man varit rädd osv. Vad kan straffet bli och vad är skillnaden på det straffet beroende på om man vittnat under ed eller inte?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast straffbart att ljuga om det görs under sanningsförsäkran eller ed, detta kan leda till att man döms till ansvar för brottet mened eller osann partsutsaga.

Om du varken avlagt ed eller sanningsförsäkran kommer du inte få något straff, även om du uppgett oriktiga uppgifter. Jag tolkar din fråga som att du inte gjort det, i sådant fall har du alltså inget att oroa dig över.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare