FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/01/2022

Är det straffbart att ljuga för en myndighet?

Jag undrar om det är straffbart att slira på sanningen/ljuga till en svensk myndighet. . Kan man bli häktad?

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ljuga är i regel inte något brott enligt svenskt lag. Men det finns undantag till denna huvudregel exempelvis om man ljuger under ed i en rättegång så gör man sig skyldig till mened enligt 15 kap 1 § BrB.

De brott som kan ligga närmast när någon ljuger för en myndighet är falsk tillvitelse enligt 15 kap 7 § BrB. Paragrafen säger att den som hos myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

För att vara tillvitelse så krävs det alltså att en person framställer osanna uppgifter till en myndighet om en annan persons brottslighet. Det krävs även att den som ljuger för myndigheten är medveten om att dessa påståenden är sanningslösa.

Det kan också vara olagligt att lämna oriktiga uppgifter om sin identitet för en myndighet.

Så sammanfattningsvis så bör en person inte straffas för att ljuga för en myndighet så länge man inte ljuger under ed eller medvetet oriktigt framställer någon annan som brottslig för en myndighet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare