FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/05/2023

Är det olovlig körning att ha fordon parkerad på allmän plats?

Hur är det med olovlig körning? I detta fall en Eu-Moped (Klass I) vilket har modifikationer som inte monterats av en godkänd försäljare eller verkstad. Kör du denna på svensk väg så är den olaglig och man blir tagen för olovlig körning, eventuellt grov olovlig körning. Det är dock inte olagligt om du kör den på privat mark. Vad jag vill veta är om det då är olagligt att ha detta fordon stående på en bensinmack eller en gratis parkeringsruta, kan man fortfarande dömmas för olovlig körning utan att ha kört fordonet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig körning är som utgångspunkt ett uppsåtligt brott och regleras i lagen om straff för visa trafikbrott (TSL). Brott av normalgraden kan leda till böter, och grovt brott till fängelse i högst sex månader (3 § första stycket TSL).

Det som kännetecknar ansvar för brottet olovlig körning är att det förutsätter att någon har ”fört” ett körkortspliktigt fordon, och det är upp till åklagaren att bevisa att så skett. Svaret på din fråga är således beroende av detta, och innebörden av förandebegreppet framgår i huvudsak av rättspraxis. Kort sagt är svaret nej. Kravet på förande är visserligen lågt satt, och det behövs egentligen inte att motorn är i gång. En grundläggande förutsättning är dock att fordonet satts i rörelse. Det spelar i princip ingen roll hur lång eller kort fordonet flyttats. Det kan räcka med några enstaka meter (NJA 1950 C 53).

Svaret på din fråga är således nej. För att någon ska kunna hållas ansvarig för olovlig körning krävs att fordonet satts i rörelse, och att detta kan bevisas. Att låta den stå still räcker inte.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare