FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/05/2021

Är det olagligt att köra efter narkos?

Hej

Är det olagligt att köra bil efter man blivit sövd/narkos?

Jag har försökt hitta svaret, men överallt står det bara att man inte bör, inte "får", ska inte, osv. Men är det olagligt?

Mvh Erik

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver (att köra påverkad av narkos) skulle under normala förhållanden kunna räknas som drograttfylleri enligt 4 § 2 st. lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Dock står det längre ned i samma stycke att det inte utgör ett brott om narkotikan intagits i enlighet med läkares ordination. Det är alltså inte olagligt att köra bil efter narkos om narkosen utförts enligt läkarens ordination.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare