FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2021

Är det olagligt att kolla på porr?

Har en granne som visar porr på sin stora tv som jag ser genom mitt köksfönster.Jag har hyresrätt och grannen bostadsrätt i flerfamiljhus.

Är det lagligt eller kan jag anmäla grannen och till vem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån brottet olaga våldsskildring kriminaliseras inte själva tittandet på pornografi

Det som straffbeläggs gällande pornografi är dels att skildra sexuellt tvång eller våld i spridningssyfte eller att sprida en sådan skildring. Dels viss skildring i rörliga bilder av grovt våld mot människor eller djur i spridningssyfte eller spridning av sådana skildringar. Den personen som gör detta döms för brottet olaga våldsskildring (BrB 16 kap. 10 c § första stycket). Enligt regeln straffbeläggs alltså inte att enbart kolla på sådana skildringar, det vill säga att kolla på pornografi.

Barnpornografi är ett undantag

Skulle däremot barn skildras i pornografisk bild så är det olagligt att kolla på sådan pornografi (BrB 16 kap. 10 a §). Om de webbsidor du nämner visar barnpornografi och någon kollar på dessa skildringar så gör grannen sig skyldig till barnpornografibrott.

Sammanfattningsvis innebär det alltså att kolla på barnpornografi är olagligt men att kolla på annan pornografi (där barn inte skildras i pornografisk bild) är inte olagligt.

Ifall det är olagligt då kan du göra en polisanmälan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Gabriella Zako

Gabriella ZakoRådgivare