Är det olagligt att hindra omkörningar?

Vägarbete pågår och skyltar visar på att båda motorvägsfilerna går ihop till en längre fram. Är det då ett trafikbrott att hindra snabbare trafik i vänsterfilen genom att lägga sig i den filen och stoppa upp bakomvarande trafik genom att krypköra i samma hasighet som i högerfilen? Dvs självsvåldigt agera polis och stoppa upp omkörningarna i vänsterfilen? Kan detta beteende polisanmälas och lagföras?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är en fråga om trafikregler så kommer jag använda mig av trafikförordningen när jag besvarar din fråga.

Är det olagligt att hindra omkörningar och vad för repressalier kan detta leda till?

Eftersom det är en förare som vill köra om dig till vänster så är du skyldig att hålla så mycket till höger som möjligt för att underlätta omkörningen (3 kap. 38 § första stycket trafikförordningen)

Om du medvetet eller genom oaktsamhet bryter mot ovan nämnda regel så kan du dömas till böter (14 kap. 3 § första punkten b trafikförordningen).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare