FrågaÖVRIGTPUL/GDPR14/07/2021

Är det olagligt att ge ut telefonnummer?

Det var en kompis som hade skrivit olämpliga saker till min andra kompis. Då undrade min kompis som fått olämpliga saker skicka till sig om den andras förälderns telefonnummer o jag gav ut de. Är det olagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som generellt hindrar utlämnande av personuppgifter är GDPR, men den gäller inte för privatpersoner. Så vida du inte kränker någons integritet så är det inte otillåtet att lämna ut uppgifterna. I ditt fall så är det såklart tillåtet att lämna ut ett nummer till föräldrarna och kränker knappast deras integritet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du andra funderingar är det bara att skriva igen!

Med vänlig hälsning

Lucas Gardebrand

Lucas GardebrandRådgivare