FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/04/2021

Är det olagligt att fly från polisen?

Om polisen stoppar en, exempelvis för att ha cyklat mot rött som i mitt fall. Hade det då varit ett brott att cykla ifrån platsen, förutsatt att detta sker utan att bryyta mot exempelvis trafikregler?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagreglering i Sverige som tyder på att det i generell mening är olagligt att fly från polis. Handlar det om grövre brott än att cykla mot rött bör det dock sägas att det vid domstolens straffmätning av brottet kommer att beaktas om personen i fråga frivilligt har angett sig till polisen enligt 29 kap. 5 § 1 st. 5 p. Brottsbalken (BrB), vid sådana fall kan straffet komma att sänkas enligt 29 kap. 5 § 2 st. BrB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare