FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2023

Är det olagligt att åka runt med alkohol i väskan som 18-åring?

Hejsan jag funderar över hur det fungerar med att inneha/bära på alkohol som 18/19 åring? Och hur fungerar det inrikes , att inom Sveriges ramar flyga, åka tåg, buss osv med alkohol i väskan som 18/19 åring eftersom jag vet att det är olagligt att tex resa in i Sverige vid den ålder med inköpt alkohol.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om alkoholdrycker finns i Alkohollagen.

Det är olagligt att sälja, köpa ut eller ge bort starköl, vin och sprit till personer under 20 år, 3 kap 7 § Alkohollagen. Däremot är det inte olagligt för den som är under 20 år att förtära  alkohol utan det är personen som förser denne med alkohol som riskerar att dömas för olovlig hantering av alkohol med böter eller fängelse upp till sex månader som straff, 11 kap 9  § Alkohollagen. Det är inte heller olagligt för dig som är under 20 år att bära runt på alkohol i väskan mellan olika platser utan som tidigare nämnt är det personen som försett dig med alkohol som begår ett brott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare