FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2020

Är det okej att fotografera på allmän plats?

Fyra killar i nedre tonåren står och pratar på en gata i ett villaområde. Plötsligt märker de att en man fotograferar dem från sin balkong. De säger till honom att sluta, att de inte vill vara med på bild. Han hävdar sin rätt att fotografera på allmän plats och fortsätter fotografera. Trots påstötningar från både pojkarna och vårdnadshavare så vägrar mannen radera bilderna. Pojkarna är fullt påklädda och inte i en utsatt situation, men de tycker ändå det är kränkande och obehagligt att någon annan ska sitta och titta på närbilder av dem. Finns det något man kan göra åt detta?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen regel som innebär att man inte får fotografera på allmänna platser. Denna rätt inkluderar fotografering av personer som befinner sig där utan att be om tillstånd, till exempel på platser som torg, parker och gator.

Om fotografierna däremot används vid marknadsföring (reklam) och dessa innehåller bilder av personer vars ansikten går att känna igen eller att de annars kan identifieras, så krävs samtycke av dessa personer för att bilderna ska få publiceras, enligt 1 § lag (1978:800) om namn och bild i reklam.

Sammanfattningsvis är det alltså tillåtet att fotografera på allmän plats även om det finns personer på bilderna. Undantag från detta finns dock om publiceringen görs i samband marknadsföring.

Hoppas att detta gav svar på din fråga och att situationen löser sig!

Lawline RådgivareRådgivare