Är det möjligt att till fullo utesluta bröstarvingar från arv av aktier?

Hej! Jag och min mamma, även kompanjon i vårt företag, har ett par frågor kring ett och samma ämne. Vi skulle vilja göra som så att om någon av oss skulle dö, så vill vi att den andra personen ärver eller har förköpsrätt på den avlidnes aktier i bolaget. Vi vill inte att dessa aktier ska tas över av dödsboet till den avlidne och därmed tillfalla bröstarvingarna. Hur gör vi? Vi har skrivit i ett aktieägaravtal som båda har undertecknat att: "I samband med dödsfall skall dennes aktier överlåtas till den kvarlevande styrelseledamoten". Vi ämnar också att skriva till som en klausul i bolagsordningen. Är det något mer vi borde göra eller räcker detta? Ska vi skriva in något om detta i våra testamenten och vad bör vi i så fall skriva? Eller bör vi ta upp hembudsförbehåll och/eller förköpsförbehåll i aktieägaravtal samt bolagsordningen? Vilket av detta går före ärvdabalken? Vilket av detta bör vi göra för att lyckas med det vi vill? Vänliga hälsningar, Martin & Rebecka

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Aktier utgör tillgångar som kommer att tas upp i dödsboet. Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) är bröstarvingar närmaste arvingar. Före bröstarvingar ärver dock make ifall ni är gifta enligt 3 kap 1 § ÄB. Det innebär att ifall ni är gifta kommer det tillfalla er make ifall ni avlider och om er make sedan skulle avlida därefter ärver bröstarvingarna. Det är dock möjligt att genom testamente utesluta maken från arvet. Det är dock inte möjligt att utesluta bröstarvingarna från arvet. De ska alltid ha rätt till sin laglott enligt 7 kap 1 § ÄB. Laglotten utgör hälften av deras arvslott. Dvs. ifall det bara är en bröstarvinge med arvslott på allt blir laglotten hälften. Ni bör således lägga in i testamentet att ni vill att den andra ska ärva allt, och kan på så sätt ärva de aktier som inte utgör bröstarvingens laglott från varandra. Det är möjligt för en bröstarvinge av avstå sin arvslott och i det fallet kan ni ärva allt och bröstarvingen väljer det.

Enligt 4 kap 7 § Aktiebolagslagen kan aktier överlåtas och förärvas fritt såvida inte annat följer av lag. Ett överlåtelseavtal går således inte före ärvdabalkens regler.

För att sammanfatta bör ni upprätta ett testamente och kan på det sättet se till att ärva så mycket som möjligt av varandra, men en del kommer att tillfalla bröstarvingarna.

Hör gärna av er om ni har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare