Är det möjligt att i testamentet utse en förvaltare till barnens arv?

Hejsan

Jag och min ex-fru har tre minderåriga barn tillsammans. Skilsmässan är helt avklarad och vi har skilts som vänner och jag har inga andra barn förutom dessa tre.

Det jag har funderat på är att om jag avlider så kommer mina barn ärva allt, fastigheter, lösöre och pengar osv osv och med den kunskapen jag har om min ex-fru och pengar så ser jag helst att någon annan, som jag litar på förvaltar det som barnen iså fall ärvt fram tills de är myndiga.

Går det att skriva ett testamente med en namngiven person som jag vill ska hjälpa och företräda mina barn gällande försäljning/förvaltning av fastigheterna samt förvalta aktier och pengar fram tills de är myndiga och kan ta hand om det själva ?

tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ni är skilda så är det bara barnen som kommer att ärva dig om du avlider om du inte gifter om dig. Men om barnen inte är myndiga när du avlider kommer deras vårdnadshavare att ta hand om barnens arv och förvalta det tills barnen är myndiga. Eftersom du önskar att någon annan än barnens mamma ska förvalta arvet efter dig går det bra, som du skriver, att i testamente utse en godman som ska förvalta arvet tills de har åldern inne.

Så var tydlig i testamentet vem du vill ska förvalta arvet, och då måste det sedan följas om du avlider.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare