FrågaARKIVÖvrigt27/12/2023

Är det möjligt att bestrida en framtidsfullmakt?

Hej Kan man bestrida en framtidsfullmakt som har vittnen, är ställd till min systerdotter, vi visste inget, ingen så vitt vi vet är kontrolan. Min syster har vår mammas kontokort och handlar allt, mamma ligger nu på hospis. De påstår att mamma som inte kan ta hand om sig själv eller kan läsa sköter ekonomin. Mamma har inte långt var, kan vi kräva att någon går igenonom ekonomin. Min pappa lever och bor på låst avdelning. Han har en godman. Mamma och pappa är gifta. Med Vänlig Hälsning Åsa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om framtidsfullmakter. Alla bestämmelser nedan utgör hänvisningar till den nyss nämnda lagen om framtidsfullmakter.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (huvudmannen, fullmaktsgivaren) ger åt en fysisk person (mellanmannen, fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall denne på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser, se 1 §. Framtidsfullmakten får omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter och fullmaktshavaren ska bevaka fullmaktsgivarens, dvs. din mammas, rätt i de angelägenheter som framtidsfullmakten omfattar, se 2 §. Det kan handla om alltifrån att för huvudmannens räkning ingå olika typer av avtal och göra ansökningar till att sköta om mer vardagliga företeelser som att säkerställa att räkningar blir betalda och att medel finns tillgängligt för huvudmannens dagliga uppehälle. Även ombesörjandet av kapitalplaceringar och annan förmögenhetsförvaltning kan ingå i förordnandet. Det är således fullmaktsgivaren (din mamma) som ensidigt bestämmer hur uppdraget ska utformas och vilka angelägenheter fullmakten ska omfatta, se 5 § 3 p.

När det gäller sedan gäller formkraven kan följande anföras. Förutom att fullmakten måste vara skriftlig ska fullmaktsgivaren i två vittnens samtidiga närvaro skriva under handlingen och vittnena ska ha kännedom om att handlingen är en framtidsfullmakt och bekräfta handlingen med sina underskrifter, se 4 §. Av uppenbara skäl får inte fullmaktshavaren ha varit vittne. Detsamma gäller den som är under 15 år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av en vittnesbekräftelse. Inte heller får make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till huvudmannen eller dennes syskon vara vittne, se 4 § 3 st. vari det hänvisas till reglerna om testamentsvittnen i 10 kap. ärvdabalken (ÄB).

En framtidsfullmakt som uppfyller ovanstående formkrav träder i kraft när huvudmannens situation är såsom den beskrevs inledningsvis i 1 §. Om inte din mamma har bestämt att ikraftträdande ska prövas av en domstol (en tingsrätt) kommer fullmaktshavaren (din systerdotter) att avgöra den här frågan, se 9 §. I samband med detta måste hon underrätta de närmaste släktingarna om fullmaktens innehåll, se 10 §. Vidare är fullmaktshavaren skyldig att, i den mån det går, samråda med fullmaktsgivaren i viktiga frågor, exempelvis vid avyttring av egendom, se 15 §. Utgångspunkten är att uppdraget hela tiden ska fullgöras i enlighet med din mammas intressen och önskemål och det ska även framhållas att framtidsfullmakten inte heller är oåterkallelig varför det står din mamma fritt att återkalla denna om hon så önskar, se 6 §.

Om din mamma i framtidsfullmakten inte har utsett någon särskild granskare åligger det din systerdotter i egenskap av fullmaktshavare att lämna en redovisning över uppdraget, men det behöver inte göras mer än en gång per år, se 24 §. Även överförmyndaren kan begära en sådan redovisning och övriga upplysningar om fullmaktsförhållandet och de vidtagna åtgärderna och kan härutöver besluta att framtidsfullmakten helt eller delvis inte får användas, se 25-26 §§. Det sistnämnda kan aktualiseras om fullmaktshavaren gör sig skyldig till missbruk eller allvarlig försummelse eller annars visar sig vara oförmögen att ta till vara dina intressen. Och ett sådant beslut gäller omedelbart. Överförmyndarens beslut kan dock överklagas till tingsrätten. I undantagsfall kan mellanmannen, alltså fullmaktshavaren, dvs. din systerdotter, till och med bli skadeståndsskyldig om hon visar bristande omsorg om din mammas intressen eller svikligen utnyttjat sitt uppdrag till skada för henne. Från praxis kan hovrättsfallet RH 1995:136 nämnas.

Oavsett vilket lyder det korta svaret på din faktiska och enda fråga att framtidsfullmakten inte kan ogiltigförklaras om de tidigare (och ovan) nämnda formkraven är uppfyllda. Om så är fallet är det sannolikt inte lönt att försöka bestrida fullmakten.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare