Är det lagligt att slänga saker som en vän har lämnat kvar i ens förråd?

Har före detta polare som lämnat en del grejer i mitt förråd. Vi gärna bli av med det för det tar upp plats som jag är i behov av.

Han betalar inte någon avgift eller så, utan bara lämnat grejerna.

Jag har skickat meddelande på mail, FB och instagram utan att få svar. (han har raderat meddelandet jag skrev på instagram så jag vet att han har sett det)

Har försökt ringa men han har bytt nummer. Jag vet inte vart han har flyttat någonstans nu.

Nu har det gått över 6 mån sedan jag sist snackade med han och sakerna har stått i nästan två år.

Kan jag slänga det?

Eller åker jag dit för egenmäktigt förfarande?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du slänger sakerna så riskerar du att begå brottet olovligt förfarande enligt 10 kap. 4 § BrB. Det är som huvudregel inte lagligt att utan tillåtelse slänga andras saker.

Om du vill bli av med sakerna bör du istället vända dig till kronofogden och begära vanlig handräckning. Detta innebär att kronofogden kommer att vända sig till din vän och uppmana honom att hämta sina saker. Om han inte hämtar sakerna så kommer istället kronofogden att hämta och förvara din väns saker på hans bekostnad, se kronofogdemyndighetens hemsida.

Att ansöka om handräckning kostar i dagsläget 300 kr. I vissa fall kan ytterligare avgifter tillkomma. Exakt hur mycket handräckning kostar i ditt fall kan endast kronofogden svara på. Kontakt med myndigheten kan tas via mail eller telefon, se kontaktinformation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare