Är det lagligt att privat ta betalt för flera elevers körlektioner?

jag var i kontakt med transportstyrelsen och frågade om det är lagligt för min far som har gått en handledarutbildning och har där med rätt att övningsköra, om det är tillåtet att ta betalt av hans elever. jag blev bara hänvisad till polisen. Enligt dem så är det, som jag har förstått det, inte olagligt men, de kunde inte svara på vad som skulle kunde hända om polisen fick reda på att han tog betalt för sina tjänster. Min fråga är det lagligt eller inte att ta betalt för övningslektioner och vad blir följderna om man gör det.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga

En handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 med syfte att motverka olaglig trafikskoleverksamhet då det enligt Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) fanns ett problem med illegala trafikskolor i hela landet. Många "trafikskolor" saknade tillstånd från Transportstyrelsen att bedriva verksamhet och hade endast handledare i stället för utbildade trafiklärare. Inga avgifter betalades till Transportstyrelsen, det fanns ingen insyn eller rättigheter för eleverna, och allt betalades svart.

För att bedriva trafikskoleverksamhet krävs alltså ett särskilt tillstånd hos Transportstyrelsen och liksom för andra verksamheter som inte registrerats och därmed bedrivs olagligt är straffet vanligtvis dagsböter. Det är i sig inget brott att ha många personer att övningsköra med, men det är när man börjar ta betalt för sina tjänster som det blir en ekonomisk verksamhet. Denna verksamhet ska sedan bokföras och beskattas och om detta inte sköts korrekt kan man även bli åtalad för bokföringsbrott, vilket kan ge fängelsestraff.

Vid ett eventuellt åtal skulle din pappa kunna dömas till dagsböter för att bedriva trafikskola utan tillstånd och även dömas för bokföringsbrott om han inte beskattat sin verksamhet. Om fängelsestraff utdöms beror på om brottet anses vara grovt eller inte.

Hoppas du fick svar, annars är du välkommen med ytterligare frågor.

Jennie NilssonRådgivare