FrågaPROCESSRÄTTVittna21/02/2019

Är det lagligt att brottsoffer påverkar vittnen innan polisförhör?

Hej!

Är det lagligt att brottsoffer ringer till gärningsmannens vittnen inann polisförhöret och berättar vad dom borde säga till polisen? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tillåtet för brottsoffer att ta kontakt med vittnen. Dock är det inte tillåtet att denne tar kontakt med vittnen för att påverka vad dem ska säga i domstol. Det är olagligt att förmå någon att vittna falskt enligt 15 kap. 1§ Brottsbalken och 23 kap. 4§ Brottsbalken. Dock gäller inte detta vid förhör med polisen. Det är inte tillåtet att brottsoffret genom olagligt handlande, tex. hot om våld, förmår vittnena att uppge viss information till polisen. Om brottsoffret tar kontakt med vittnena på egen hand så finns risken att vittnenas utsagor anses mindre trovärdiga. Likaså skulle brottsoffrets trovärdighet kunna minska om det kommer fram att denne har försökt förmå vittnena att tala osanning.

Det vore mer lämpligt om ett ombud till målsägandet (brottsoffret) tar kontakt med vittnena. Ombudet får inte heller försöka påverka vad vittnena ska säga i domstol utan bör snarare förhöra sig om vad vittnet har tänkt säga och hur vittnet uppfattat händelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänligt hälsning

Hanne NielsenRådgivare